2012. március 7., szerda

Meglepő tények az Omega-3 zsírsavakról, kapszulákról


Olvasok egy könyvet, a Dr. Neil Nedley: Döntő bizonyíték címűt. Meglepően új infók vannak benne, sok érdekesség, sok tudnivaló az egészséges életmódról, táplálkozásról. Az írója orvos, praktizáló belgyógyász. Szakterülete a szívgyógyászat, a gyomor- és bélgyógyászat, a válságkezelés és a megelőző orvoslás. Ötszáz akárhány oldalas a könyv, átfogó képet ad az egészséges életmódról, a betegségek megelőzéséről.

Ezt írja a halakról:

A hal- és a halolajfogyasztás árnyoldalai

A halolajkapszulák és más halolaj-kiegészítők nem rendelkeznek a friss, természetes halolaj jótékony hatásaival. Noha a friss ómega-3 többszörösen telítetlen savak pozitívan hatnak a vérlemezkékre és csökkentik a szívbetegség kockázatát, az oxidálódott ómega-3 zsírsavak valószínűleg éppen az ellenkezőjét teszik.  

Tárolás közben a természetes halolaj oxidálódhat, és ez igen káros az artériákra az oxidálódott koleszterin miatt. Továbbá az EPA (a halban jelen lévő ómega-3 zsírsav) is könnyen oxidálódik, s így peroxidokat alkot, melyek erőteljes szabad gyökök. Bárkinek, aki szeretné elkerülni a szabad gyököket, az lenne az első logikus lépés, hogy felhagyjon a hallal. 

A halolaj-pótlékok nem nyújtják a szívnek és a véredényeknek azokat a jótékony hatásokat, amelyekre az emberek számítanak. Van néhány fontos potenciális probléma a hal és a halolaj fogyasztásával, melyekről nem igazán tájékoztatták a lakosságot.

 1. A felnőttkorban kialakult cukorbetegség esetén a halolaj megemelheti a vércukorszintet. Egy, a Kalifornia Egyetemen végzett kísérlet során megállapították, hogy ezek az ún. II. típusú cukorbetegek éhgyomorra mért vércukorszintjükben közel 20%-os emelkedést mutattak azután, hogy mintegy négy hétig halolajat vettek magukhoz. A cukorbetegség súlyosbodásának az oka az EPA, mert ez az ómega-3 zsírsav cukorbetegeknél csökkentheti az inzulintermelést. 

2. Egy halban és halolajban igen bőséges étrend veszélyesen meg tudja növelni a vér alvadási idejét. Az eszkimóknál, noha náluk kevesebb a szívbeteg, sokkal több a szélütés, mint az amerikaiaknál. Valószínűleg halban gazdag étrendjük okozza a vérlemezke-működés romlását, melynek következménye, hogy könnyebben véreznek.

3. Kiegészítőül, pótlásként alkalmazott nagy mennyiségű halolaj felboríthatja az ember vitaminegyensúlyát. Dr. Jack Yetiv kimutatta, hogy nagy halolajadagok igen megemelhetik az A- és a D-vitamin szintjét, olyannyira, hogy toxikus hatásúvá válhatnak. Mindkét vitamin zsírban oldódik, és bár megfelelő mennyiségben az élet és egészség szempontjából szükség van rájuk, mindkettő okozhat mérgezést, sőt néhány esetben akár halált is, ha a vérben túl sok van belőlük. Másrészt egy halolajban bővelkedő étrend E-vitamin-hiányt is okozhat. 

4. Talán a legfontosabb tudnivaló, hogy a halak zsírszöveteikben koncentrálják a toxinokat. E mérgek között szerepelnek növényvédő szerek, klórozott hidrokarbonok, dioxin, chlordane és higany. 1996-ban a szakértők 47 állam halfogyasztásával kapcsolatban figyelmeztettek arra, hogy bizonyos fajok fogyasztása ártalmas. 1740 folyóra és tóra (a Nagy-tavakat is beleértve) valamint a parti területek nagy földdarabjaira terjesztették ki ezt a figyelmeztetést.  A fogyasztási tanácsok legáltalánosabban a higanyra hívják fel a figyelmet, amely agy- és idegkárosodást okozhat. Az olyan nagy halakban, mint a tonhal, kardhal és a cápa a legmagasabb a higany szintje. 

 A népszerű elgondolás ellenére, miszerint a gyümölcsök és zöldségfélék fogyasztása jár a legnagyobb kockázattal a növényvédő szerek szennyező hatása miatt, az FDA kutatói nyilvánosságra hozták, hogy a házi (haltenyészetből származó) haltermékek sokkal több növényvédő szer-maradványt tartalmaznak, mint a házilag termesztett gyümölcsök, gabona- és zöldségfélék.  A makréla a tavi pisztránggal és más édesvízi halakkal együtt, melyeket hazai tavakból fogtak ki, igen nagy valószínűséggel fertőzöttek olyan karcinogénekkel, mint a dioxin vagy a PCB (poliklór-bifenil). 

 Nem kötelező a halak bevizsgáltatása

 E könyv megírásakor még nincs a kormányzat részéről elrendelt kötelező vizsgálati program a halakra és a haltermékekre. Craig azt állítja, hogy a halak csupán 10%-a megy át valamilyen vizsgálaton, és ez is önkéntes program keretében történik. 

Nyilvánvaló, hogy szükség van egy jól kialakított halvizsgálati rendszerre, ami még nem jött létre. Ha a jótékony ómega-3 zsírok nem hal eredetű forrására bukkannánk, nem lenne jobb, ha az előbbiek alapján eltekintenénk a halaktól? Ilyen tápanyagok, élelmiszerek nem jelentenék a rák, fertőző betegségek és más betegségek kockázatát. Efféle élelmiszerek pedig igenis léteznek, ahogy később látni fogjuk. 
....

És még sok-sok érdekes infó a könyvben, amiken azért érdemes lenne elgondolkodni azoknak, akik sok omega-3 kapszulát esznek, mellé esetleg nagydózisú D vitamint. Ugyanígy azon is, érdemes-e nagykanállal enni a szintetikus vitaminokat. Szerintem semmi értelme, nem hasznosul úgysem.  
  

7 megjegyzés:

  1. "Nők nélkül élni nem lehet, és nem is érdemes!"
    Boldog Nőnapot!

    VálaszTörlés
  2. Hát ezt nem hittem volna....vagyis elhittem, mivel nemrég egy nagy doboz halolaj beszedése után allergiás lettem, a doki szerint attól...elgondolkodtató.

    VálaszTörlés
  3. Bizony elgondolkodtató. A gyógyszerek borzasztó mellékhatásairól eddig is tudtunk, de arról sem árt tudni, hogy a nagy mennyiségben bevitt vitaminok, táplálékkiegészítők is árthatnak, vagy - jobb esetben - nem hasznosulnak.

    VálaszTörlés
  4. Sokszor elnéztem életem folyamán a különböző bogyókat, amiket ajánlgatnak, hogy hű de szuperül kiegészíti ezt meg azt. Most már azt mondom, hál Isten soha nem volt annyi felesleges pénzem, hogy ilyeneket plusszba megvegyek.
    Az elmúlt években amikor is ilyen cikkekre akadok, akkor azt gondolom, de jó, hogy nem volt pénzem.
    A minap találkoztam egyik ismerősömékkel, kérdezték hogy vagyok? Mondom jól, csak kicsit fáradtan és ecseteltem nekik, hogy apum elment sajna novemberben, anyum a nagy házban, a nagy földön vidéken egyedül maradt, én itt pesten nyomom a melót, heti 2szer esti suli, úgy 9 tájékán érek akkor haza, pénteken le vidékre, ott a föld, (amit élvezek művelni)és hétfőn hajnalban fel, ismét meló mindennap.
    Na erre azt mondják, hogy nekem táplálék kiegészítőt kellene ennem, mert ők is szedik, és ihaj csuhaj de jó.
    Mondtam nekik, tudjátok nekem mi kell? Mire lenne a szervezetemnek szüksége? Néha több alvásra. Ennyi. De hogy...blablabla, és nyomták.
    Az a szomorú ebben az egészben, hogy az emberek agyát úgy át tudják mosni, és elhitetik velük, hogy ez vagy az a bogyó miért jó nekik.
    Holott az egész csak egy nagy biznisz. Általában. Valaki/k nagyon sokat kaszálnak ezekből.

    VálaszTörlés
  5. Nem old meg semmit sem semmilyen táplálékkiegészítő. Óriási üzlet, erről szól az egész. Viszont az alvás nagyon fontos. Nehéz az életed, de próbáld megoldani valahogy mégis.

    VálaszTörlés
  6. Persze, minden csak szervezés kérdése. A sulit én választottam, tudtam, hogy hétközben meló után 2 napom oda, teljesen, na meg a vizsgákra készülés, de ha normál időben lefekszem, akkor nincs akkora gond. Persze van mikor elcsúszom kicsit esténként, vagy nekifogok valaminek, vagy itt a net előtt olvasgatok :))) ami mint tudjuk viszi az időt.
    Szerintem tényleg csak időbeosztás és a gondolataim terelgetése a kulcs.
    Nem egy embertől hallom, (sulis társaimtól is, )hogy nyavajognak, jajj de nehéz, nincs időm semmire, fáradt vagyok, hogy készüljuek a vizsgákra stb. Ilyenkor csak egyet mondok nekik,: nézd ezt mi vállaltuk, tudtuk mivel jár.
    Aztán gondolataimban továbbmegyek, hogy minek kell nyavajogni. Ha valamit sokszor mondunk, hogy ilyenrossz meg olyan rossz, meg de nehéz, azzá is válik.
    Minek nyavajogni? Csinálni kell és kész. Egy feladatot tettünk magunk elé,tudatosan magunknak, meg kell oldani, látjuk a végét és kész.
    A többin meg nem érdemes rágódni.

    VálaszTörlés