2012. augusztus 10., péntek

A szénhidrátokról


Úgy érzem, nem hiába foglalkoztam annyit az elmúlt két évben a táplálkozással. Rengeteg könyvet megvettem, elolvastam, még több angol és magyar nyelvű ilyesmivel foglalkozó weboldalt. Sok az ellentmondás, sok az egymásnak homlokegyenest ellentmondó nézet, de ki lehet szűrni mindebből azt, amit az ember lánya a maga számára hasznosítani tud.

Aki fogyni akar, egyen kevesebb szénhidrátot. Ez igaz, jó gondolat. Nem kell semmilyen ételtípust kizárni annak, aki egészséges. Nem jó a vegánság sem, néha jó húst enni, szükségünk van az abban lévő vitaminokra. Normál esetben, vegyes, vitamindús táplálkozás esetén nincs szükségünk táplálékkiegészítőkre, mert nem tudja hasznosítani a szervezet (lásd korábbi posztom). A növényi táplálék a leghasznosabb számunkra, erre utal a magas kort megérő népek étkezési módja. Együnk sok gyümölcsöt, zöld leveleket, lehetőleg akkor amikor teremnek és olyat, ami a környezetünkben terem.

A nyers étrend nyáron hasznos lehet, télen inkább fűtő hatású ételekre van szükségünk. Ilyenkor lehet zsírdúsabban táplálkozni, annak, aki a zsírt jól emészti. Ehetünk több diót, mandulát, legjobbak a természetes zsírok. Jobban esik a meleg étel, a párolt zöldségek, főzelékek. Nyáron a saláták, friss gyümölcsök.

Tejterméket az egyen, akinek semmi problémát nem okoz. A gluténérzékenyek se tejet, se kávét ne fogyasszanak.  Úgy általában elmondható, hogy valódi ételekre van szükségünk, semmi adalékanyagosra, vegyszeresre, semmi olyasmire, amit dédszüleink nem ismertek volna fel ételként (mondta valaki nagyon okosan).

A Harcosok étrendje a legremekebb könyv, amit ebben a témában olvastam, bár a számomra teljes egészében nem követhető, de nem is gondolom, hogy követnem kellene bármilyen könyvet is. Megtanultam az összesből amit kellett, és kialakítottam a magam étrendjét, olyat, ami nekem jót tesz, amit jól emésztek. És ez a fontos.

Van viszont valami, amit érdemesnek tartok közreadni a könyvből, és ez a szénhidrátokra vonatkozik. Nagyon jól elmagyarázza, miért van szükségünk szénhidrátokra - egyben azt is megtanultam ebből, miért tévút a ketogén étrend. Nem beszélek itt és most a cukorbetegekről, nem tudom, számukra mi a helyes, de gyanítom, hogy a ketogén étrend nekik sem lehet tökéletes. Húst hússal, zsírt zsírral enni eltúlzott, most is azt vallom, hogy hosszú távon megbetegít.

Nézzük tehát a szénhidrátokat: a szénhidrátok, mint fő tápanyagforrás még mindig nyitott kérdés. Amióta dr. Atkins forradalmian új étrendje, A zóna, a Protein Power diéta bestseller lett, a szénhidrátok lettek az ügyeletes rosszfiúk. Kétségbeesetten lefogyni vágyó emberek milliói tesznek kísérletet ezekkel a szénhidrátszegény vagy - mentes divatdiétákkal. Sokan e diétázók közül eleinte veszítenek súlyukból, de később többet híznak vissza, mint amennyit leadtak.

A szénhidrátszegény diéták elmélete szerint, ha nem áll rendelkezésre szénhidrát, az ember fogyni fog, mert a szervezet zsírégetésre kényszerül, hogy a zsírból állítson elő cukrot magának, ami az élethez nélkülözhetetlen. Ez a trükk. Viszont a szénhidrátok megítélése - minthogy a szervezet üzemanyaga - nem ilyen egyszerű. A low-carb diétaguruk legfőbb érve, hogy a szénhidrátok nem esszenciális tápanyagok, ezért roppant jól megvagyunk nélkülük.

Néhány tény a szénhidrátok szerepéről. Gyakorlatilag minden növényi táplálék és tejtermék tartalmaz természetes előforduló szénhidrátokat. Az emberek már jóval a gabonák és a finomított cukor előtt megismerkedtek e földművelés előtti ételekkel. Jól alkalmazkodtunk az ősi ételekből származó teljes (feldolgozatlan) szénhidrátokhoz. A szénhidrát mint üzemanyag fontos szerepet tölt be túlélésünkben, nézzük, miért is:

az agynak vegyes - szénhidrátból, fehérjéből és zsírból álló - üzemanyagra van szüksége a megfelelő működéshez. Fő energiaforrása a szénhidrát. Az agy nem megfelelő ellátása ezzel az üzemanyaggal kimerültséghez, letargiához és depresszióhoz vezethet. A vegyes üzemanyag létfontosságú agyi funkciók működését látja el: energiatermelést, hormonok és neurotranszmitterek szintézisét, az agysejtek táplálását. A szénhidrátok krónikus hiánya kínzó cukor iránti sóvárgást eredményezhet, ami megszállott faláshoz vezethet.

A szénhidrátok közrejátszanak a kortizol (stresszhormon) kiegyensúlyozásában. Az inzulin(hormon) fontos szerepet játszik a kortizol hatásának ellensúlyozásában. Ez az egyik oka annak, hogy akik stresszesek, hajlamosak szénhidrátban gazdag ételeket enni.  Nagyon fontos az is, hogy szénhidrátok híján nem termelődik elég szerotonin. A szerotonin egy neurotranszmitter az agyban, amely nélkülözhetetlen a nyugodtság, boldogság és pihentség érzéséhez.

A szerotonin a melatonin(hormon) építőköve is egyben. A melatoninszint csökkenése alvási rendellenességeket (és egyebeket) okozhat. A melatonin hatékony antioxidáns hormon, úgy tartják, hogy rákmegelőző és öregedésgátló hatása van. Minél idősebb valaki, annál kevesebb melatonin termelődik az agyában. Azt is mondják, hogy a melatoninszintet magasan tartva fiatalok maradhatunk:)

A szénhidrátok más módon is segíthetik a fiatalság megőrzését. Kritikus szerepet töltenek be egy fontos anyagcsere folyamat táplálásában a májban. A pentóz-foszfát ciklus felelős a nukleotidok, az RNS, a DNS és az energiamolekulák , valamint a leghatékonyabb endogén antioxidáns  enzimek (glutation-peroxidáz és szuperoxid-dizmutáz) szintéziséért. A szénhidrátok krónikus lecsökkentése leállíthatja e fontos anyagcsere folyamatot, veszélybe sodorva ezzel a szervezet képességét, hogy energiát termeljen, megfiatalodjon és ellenálljon az öregedésnek.

A szénhidrát a legtisztább és leghatékonyabb üzemanyag az energiatermeléshez. A szervezet toxikus melléktermékek nélkül alakítja a szénhidrátokat energiává. Viszont ha arra kényszerül, hogy fehérjéből vagy zsírból nyerjen energiát, toxikus melléktermékek keletkezhetnek, például ammónia, nitrátok, szabad gyökök vagy oxidálódott zsírsavak, amelyek mindegyike megterheli a teljes anyagcserét.

A szénhidrátok hatékonyak, mert gyorsabban bomlanak le, mint a fehérjék vagy a zsírok. Az izmok és a máj lemerült glikogénraktárainak gyors feltöltése által a szénhidrátok a leghathatósabb azonnali energiaforrások.

Egy napi adag komplex szénhidrát a pajzsmirigyhormonokat optimális szinten tartja. Az egészséges pajzsmirigy szabályozza a testünk hőmérsékletét, megőrzi anyagcserénk érintetlenségét.

Látható, hogy a krónikus szénhidráthiány milyen negatív hatással lehet a testünkre és az elménkre hosszú távon. Veszélybe sodorhatja hangulatunkat, energiánkat, anyagcserénket, még azt a képességünket is, hogy fiatalok és életerősek maradjunk.

Nálam a szénhidrát jelenleg: sok gyümölcs

forrás: Ori Hofmekler: Harcosok étrendje (fordította Jilly Dávid)