2012. április 12., csütörtök

A cukorbetegeknek (is) árt a húsfogyasztás

Állítólag a cukorbetegeknek azt tesz jót, ha elhagyják a szénhidrátokat és húst esznek hússal. Van olyan paleo-orvos, aki ilyen tanácsokkal gyógyít, és világszerte is sok orvos van, aki ezt ajánlja a betegeinek. Nem elég, ha a cukrokat kerülik, ne egyenek gyümölcsöt sem, összetett szénhidrátokat meg főleg ne. Vagyis ne egyenek növényi táplálékot, csak állati fehérjét, nehéz húsétrenden éljenek, nehezen emészthető zsírokon, töpörtyűn meg szalonnán a hús mellé. Agyrém.

Valóban leszorítja ez az étrend a vércukorszintet, de ez elég? Az az adat számít valamit, hogy a cukorbetegek 80 százaléka a szív- és érrendszeri megbetegedések valamelyik formájában hal meg?  A szív- és érrendszeri betegségek fő oka az ateroszklerózis, melynek folyamatát a hús magas telítettzsír és koleszterintartalma csak gyorsítja (érdemes elolvasni a korábbi posztomat a húsevés ártalmairól.)

A húsfélékben nincsenek rostok, pedig nagyon fontosak a vércukorszint stabilizálása szempontjából. Az inzulinszükséglet lényegesen csökken a rostos étrend következtében. Azt viszont tudjuk, hogy a marhahús például hihetetlenül heves inzulinreakciót vált ki, a vér magas inzulintartalma pedig fokozza az ateroszklerózisos elzáródásokat, ezért mindenképpen az lenne a cél a cukorbetegeknél, hogy a szervezetük kevesebb inzulint termeljen.

Mi lenne tehát az ideális táplálék a cukorbetegeknek? Gyümölcsök, zöldfélék, különösen a zöld levelek, diófélék. És nem a túlzott fehérjefogyasztás. És a finomított cukrokat, finomított szénhidrátokat is el kell felejteni.

Sok II. típusú cukorbeteg, amikor ráébred a betegségére, már olyan maradandó problémákkal küszködik, mint a szem-vagy vesebetegség, idegproblémák, vagy egy szívroham következményei.

Egy optimális életmódprogram sok cukorbeteg esetében többet segít, mint bármilyen gyógyszer. A kaliforniai Weimar Intézetben végeztek ilyen vizsgálatokat. A cukorbetegség egyik gyakori szövődménye a felszíni ideggyengeség, amely égő vagy fájó érzésként jelentkezik a lábfejen, a lábszáron, vagy a kézen és a karon. A fájdalom rendkívül éles és kínzó. Ez a betegség később olyan zsibbadtságot eredményezhet, hogy az érintett testrészeken sem forróság, sem hideg, sem pedig fájdalom nem érzékelhető többé. Bár gyógyszerekkel időnként lehet segíteni ezen az állapoton, az eredmény elenyésző.

A kutatás vezetője dr. Milton Crane endokrinológus volt. Kimutatta, hogy az olyan étrend, amely mentes minden állati terméktől és gazdag finomítatlan vegetariánus ételekben, tökéletes enyhülést hozott a fájdalmas idegbántalomra a cukorbetegek több, mint 80 százalékánál már 4-16 nap után. Az életmódprogramnak természetesen vannak más részei is: rendszeres testmozgás, vízgyógyászati kezelések, főzőtanfolyamok, csoportos előadások, kávé, tea, alkohol és dohány teljes kizárása. Azért ezen érdemes elgondolkodni.

A cukorbetegségnél a vese egészségének megőrzése szempontjából az egyik fontos tényező, hogy a vércukorszintet a lehető legközelebb tartsuk a normálishoz. Ezt a folyamatot nagymértékben elősegíti az átfogó életmódprogram. Ezen kívül a teljes vega étrend sokkal kevesebb fehérjét tartalmaz, mint a tipikus nyugati táplálkozás, vagy a húsban gazdag étrend. Egy alacsony fehérjetartalmú étrend pedig kevésbé megterhelő a veséknek.

1990 óta foglalkozom az egészséges táplálkozással, a Testkontroll  című könyv indított el ezen az úton. Igaz, sok teljes kiőrlésű kenyeret ettem, azóta már rájöttem, többet, mint amire a szervezetemnek szüksége lett volna, mégsem lettem cukorbeteg. Nem ettem viszont azóta semmilyen finomított szénhidrátot, cukrot vagy fehér lisztből készült bármit. Amióta hozzájutok, bio ételeket eszem, sok gyümölcsöt, zöld levelekből készült turmixokat.

Viszont a vega étrenddel is vigyázni kell, nem szabad túlzásba vinni a főtt ételek fogyasztását. Ennek tudom be a magas vérnyomást, ezen kell még változtatnom. Több nyers zöldfélét kell ennem, és ezt ajánlom másoknak is. Főttekre nincs szükségünk, ritkán együk, ha nem is tudjuk kihagyni teljesen. Az olajos magokkal is vigyázni kell, nagyon kis mennyiségben együk.

A kávé, alkohol és a hasonló élvezeti cikkek pedig ártalmasak, bárki bármit is mondjon erről.

Mineralwassernek üzenem: 1990-től 2010-ig semmit sem változtattam a táplálkozásomon, ettem, amit egészségesnek gondoltam. A Szendi könyv bizonytalanított el - egy rövid időre. Rengeteg könyvet elolvastam. Ami igazán nagy hatással volt rám és a nyers étrend felé vitt, dr. Edmond Bordeaux Székely munkássága és könyvei. Írok majd róla. Hogy befolyásolnak-e a könyvek? Hiszen azért olvasom, mert útkereső vagyok ennyi idősen is, miért baj ez? Meggyőzött a Testkontroll és dr. Bordeaux Székely, de nem győzött meg Szendi és dr. Tóth Csaba, sőt, mostanában már mélyen felháborítanak.

Írásom forrása: dr. Neil Nedley: Döntő bizonyíték (érdemes elolvasni, ha valakit érdekel, el tudom küldeni Word dokumentumként, 689 oldal)

a fotó a Képgururól származik

2 megjegyzés:

  1. Ez erdekes volt, ill. jo volt olvasni :-) Magdi (www.magdireceptek.blogspot.com)

    VálaszTörlés