2010. november 8., hétfő

Fogyókúra őrületek

Lefogytam a lájtos paleótól tizenhárom kilót. Tény. Vitatkoztam párszor a Szendi Gábor blog kommentelőivel, szerintem túlzásba viszik a fehérjefogyasztást, de annyira meggyőzőek, hogy rendjére elbizonytalanodtam, talán mégis én gondolkodom rosszul.

Aztán sok-sok könyv kiolvasása után valamelyik este rászántam magam, és alaposan átgondoltam ezt az egészet. (Zé, a férjem egyik este megkérdezte: "kikérdezzelek?"szerinte túlzásba vittem a táplálkozással való foglalkozást, így éreztette velem,hogy nem jó úton járok).

Mi is van velem? Alkatilag vega vagyok, már ami a lelkieket illeti. Barátaim az állatok, és az ember nem eszi meg a barátait, ahogy azt a nagyok is megmondták már. Ráadásul határozott az elképzelésem arról, hosszú távon mennyire ártalmas a sok hús, különösen, ha a nagyüzemi, embertelen körülmények között tartott és megölt állatokból való.

Húsevés gyakran tehát nem. Sok fehérje sem. Nem lenne szabad tejet inni, tejterméket enni. Úgy érzem, mindez igaz lehet a mesterségesen tönkretett tejre, de nem lehet igaz a legelészős tehénkéből származóra, akit nem gyógyszereztek agyon, nem zártak be szűk helyre, hogy a napot se lássa sokat, nemhogy a füvet, ami fő tápláléka - lenne.

Aztán a gabona. Régóta tudom, hogy a finomított szénhidrátokkal baj van, sosem ettem ilyeneket, cukrot sem, édességet sem. Megtudtam, hogy valószínűleg a teljes kiőrlésű kenyér is árt. Rendben, ezeket nem nehéz elhagyni. De magát a gabonát miért? Akinek árt, az ne egye. Akinek meg nem, annak remek étel. A teljes szemből főzőtt kásák, puliszka és egyebek mennyeiek. Nekem hiányoznának, az biztos.

Ugyanígy vagyok a hüvelyesekkel is. Tudom, hogy nem könnyen emészthetők, de ügyes áztatási, főzési módszerekkel elejét lehet venni mindenféle problémának.

A legnagyobb baj ezzel a sokféle diétával az, hogy elvész az evés öröme, a terített asztalnál töltött idő szépsége. Mert az evés öröm, a lélekre is jó hatással van. Úgy nem lehet élni, hogy azt számolgatjuk, jutott-e elég omega3 a szervezetünkbe, vagy számolgatni a napozással töltött perceket, és ha nem elég, bekapkodni a - szerintem túl magas dózisban szedett - D vitamint.

Aki cukorbeteg, annak biztos jó a paleó ideig-óráig. Amíg az egyik baj helyett nem jelentkezik a másik, a többi. Nem hiszek viszont abban, hogy ugyanaz az étrend jó és megfelelő mindenkinek. Sokféle típusúak vagyunk mi emberek, és most nem a különböző klímán élőkre gondolok, de rájuk is gondolhatnék. Vannak közöttünk fázósak, akiknek nem jó a hűtő hatású étel, vannak forró típusok, akiket pedig hűteni kell. Természet Anya megadja nekünk a kiegyensúlyozáshoz valót, ezért kaptuk a fűszereket, a gyógynövényeket. Élni kell tudni velük.

Szeretettel, odafigyeléssel kell elkészíteni az ételünket, igazi ételeket, teljes értékű ételeket kell ennünk. Szeretnünk kell a látványát, az ízét, hogy ne csak a testünkre, a lelkünkre is hasson. Félretettem az összes táplákozás(ál)tudományos könyvemet, lezártam a keresgélés korszakát. Azt eszem ezentúl, amit a magam számára a legjobbnak gondolok.


2 megjegyzés:

  1. Szia Tara! Egy ideje ide-idenézegetek "tanulni" tőled :) és olvasgatom Tibi bácsi blogját is, így követtem ezt a paleó-tejbegríz-vega-Légrády stb. beszélgetést. Nagyon érdekelne, ha meg akarod egyáltalán osztani ezt nyilvánosan, hogy a fogyáson túl az elmúlt pár hónap után hogyan változott a laborod, bevált-e ilyen szempontból a Légrády-reggeli?

    VálaszTörlés
  2. szia Csiperke:) bocsi, hogy megvárakoztattam a kommentedet, de van egy nick aki mindegyik blogomban durván beszól nekem, kénytelen vagyok moderálni. Eddig sosem tettem. Mostantól nem engedem megjelenni a közönséges durvaságait.

    Szóval a laboreredmények: a karbamid szintem jelentősen megemelkedett. A HDL koleszterin picit csökkent, az LDL (ez a rossz) 0,1- gyel megemelkedett. A húgysavszint magas volt, az is maradt. Tehát ahhoz képest, hogy vegaságról húsevésre tértem át, csak a karbamid szint változott jelentősen, a többi érték a paleo előtt is ugyanilyen volt. Illetve a legtöbb labortérték normális, értékhatáron belüli, ahogy a vércukorszint is. A magas vérnyomásom jelentősen csökkent, a gyógyszerek egyikét elhagytam, kettőt feleztem. Jót tett a fogyás, vagy az étrend, nem tudom.

    De nem volt igazi paleo az étrendem. Nem hagytam ki a túrót és a sajtokat, valamint a hüvelyeseket sem. A gabonát elhagytam, kivéve a zab - és árpapelyhet, ezeket eszem.

    Arra gyanakszom egyébként, hogy az egyik gyógyszer mellékhatása néhány eltérő laborérték, de mert most elhagytam azt a gyógyszert, három hónap múlva megtudom, kaptam újabb beutalót a laborba.

    VálaszTörlés

Antoine de Saint-Exupéry: Fohász

Uram, nem csodákért és látomásokért fohászkodom, csak erőt kérek a hétköznapokhoz. Taníts meg a kis lépések művészetére! Tégy lelemény...