2010. február 15., hétfő

A téli erdő ajándékai


Tombol a tél, gyönyörű színekkel, hófehér minden. Gondos kezek begyűjtötték már az élelmet az erdő terített asztalkájáról, de találunk azért dércsípte galagonyát, kökényt, csipkebogyót.

Kezdjük a kökénnyel.

A szilvák vad rokona, tudtátok? Mert én nem. Két-három méter magasra növő cserje, szúrós, gyakran áthatolhatatlan, nem kevés elszántság kell a begyűjtéséhez. Termése októberre érik be és akár egész télen gyűjthető. Plínius, Szent Hildegard és Hieronymus Bock is említést tesznek írásaikban a kökényről. Egyértelműen gyógyító hatású növényként írják le: bélfertőzésekre, kólikára, köszvényre, hasmenésre alkalmazták. Általában borban vagy mézben áztatták, de gyakran a szárított bogyókkal gyógyítottak.

A kökény termése cseranyagokat, szerves savakat, C-vitamint tartalmaz. A belőle készült lekvár gyomorerősítő, étvágygerjesztő hatású. Katáéktól, a bakonynánai népművész barátainktól kaptunk ajándékba egy üveg lágy alkoholba áztatott kökényt, a kásáinkra teszegetem, nagyon finom.

Horváth Adrienn így ír a kökényről (honlapját ITT találjátok) :

"Tavaly ősszel a Tisza parton gyűjtöttem egy kosár kökényt. Éjszaka hideg vízben áztattam, másnap kevés vízben felfőztem a bogyókat. Utána átpaszíroztam, ettől a konyha enyhe lilába borult. A kertben lepotyogott almákat öszeszedtem, és felkockázva hozzáadtam a kökényhez. Mézzel sűrűre főztem az egészet. Remek állagú, jó ízű lekvár kerekedett belőle, palacsintába töltve a legfinomabb.

A híres sternenfelsi füvesboszorkány (saját magát nevezi így), Gabriele Bickel kökénylikőrjét is elkészítettem, ajánlása szerint az adventi ünnepek kezdetére érett be. Nos, az idén ezzel már nem leszek készen adventig, de karácsonyig még el lehet készülni vele. Megéri a fáradtságot.

Kökénylikőr

a másfél kg kökényt egy nagyobb fazékba vagy egy öt literes üvegbe tesszük. Felöntjük annyi forró vízzel, amennyi pont ellepi és egy éjszakán át állni hagyjuk. Másnap reggelre a bogyók kipukkadnak, így nem kell őket egyenként megszurkálni. Szórjunk másfél kg barna kandiscukrot a gyümölcsre és hagyjuk újabb éjszakát pihenni.

A következő napon három rúd fahéjat, egy hosszában félbevágott vaníliarudat adunk hozzá, és az egészet felöntjük száraz ginnel, az üveg pereméig. Hideg téli napokon belső meleggel hálálja meg a munkánkat. A visszamaradt kökényt használjuk fel sültek mellé mártásnak,vagy készítsünk belőle gyümölcssalátát."

Hozzáteszem, hogy a vegák gondoljanak gyorsan a gombára vagy a gabonafasirtra, ami a maradékot illeti.:). Jó egy ilyen recept karácsony, szilveszter előtt, igaz? Lélekmelegítő, ahogy Adrienn mondja. És begyűjteni a kökényt is izgalmas, de ez már jövő télre marad nekünk is.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Antoine de Saint-Exupéry: Fohász

Uram, nem csodákért és látomásokért fohászkodom, csak erőt kérek a hétköznapokhoz. Taníts meg a kis lépések művészetére! Tégy lelemény...