2008. december 3., szerda

Szüreti mulatságok


Ha még úgyis marasztalni akarom az őszt - megjegyzem napok óta megint őszies (vagy tavaszias?) az idő - nyugodtan írhatok a szüretről is. Kisgyermek koromban rajongtam a szüretért. Még élt nagyapám, sokat időztem náluk. A ház körül egy kis veteményes, virágoskert volt, sok-sok kukacvirággal, távolabb meg vagy hatvan tőke szőlő. Nagyon szeretett bíbelődni a szőlőivel nagyapa. Kaptam is eleget, ha a tőkék között kezdtünk bújócskázni.

Ősszel aztán eljött a szüret. A kisebb szőlőkben a család manapság is meghívott segítőkkel szüretel. A házigazda, a tulajdonos vendégül látja a szüretelőket étellel-itallal, a szőlőből, mustból kóstolót vihetnek haza. Nagyobb szabású mulatságokat, szüreti felvonulásokat hagyományosan a bortermő vidékeken rendeznek, az aratási szokásokhoz hasonlóan. A szüreti szokásokhoz hozzátartozik az evés-ivás, ének, tánc,szüreti felvonulások és bálok.


Sok helyen a szüreti mulatságok ma is élnek, idegenforgalmi látványosságok. A felvonulás élén két leány halad, köztük egy legény. Mögöttük megy a két sáfár, utánuk pedig két legény a baksus figuráját viszi. A baksus hordón keresztbe tett lábbal ülő figura, lopótökkel és pohárral. Őket követik a szőlőkoszorút vivő lányok, szekéren, vontatón. Leányok, legények, gyerekek kereplővel zajonganak. A felvonulást maszkos alakok színesítik. Például nőnek öltözött férfi, aki a nézők karjára rafiát köt, s akinek megváltásul fizetni kell. De van a menetben keréken forgó bábu, táncos kerék is. A keréken forgó pár figurája helyenként megtalálható a farsangi, sőt az aratási felvonulásokban. A mulatságot reggelig tartó tánc fejezi be és evés-ivás, borozgatás hajnalig.

Nagyon szeretem a szőlőt. Csakhogy az enyém más kiskertjében, vagy a piacon terem. De így is jó, ha jobb nincs. Szeretem frissen, de szeretem aszalva, mazsolának is. Őrzi a nap melegét és átadja nekem. Nagyon jó érzés. Van egy szőlőtőkém, csak úgy lett hirtelen, megújult a régiből, aminek helyén a kocsibeálló épült. Nem terem, nem tudok bánni vele. Viszont elhatároztam, ha ennyire élni akar, akkor komolyan veszem. Tavasszal valaki hozzáértő megmetszi majd és lesz rajta finom, igazi, napérlelte termés. Ha ő is úgy akarja.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Antoine de Saint-Exupéry: Fohász

Uram, nem csodákért és látomásokért fohászkodom, csak erőt kérek a hétköznapokhoz. Taníts meg a kis lépések művészetére! Tégy lelemény...